fredag 29 april 2011

Tårtbotten - Lika delar.

Efter att ha provat lite olika recept på tårtbottnar har jag fastnat för det här som jag funnit på internet. Enkelt att justera efter hur stor tårtan skall bli och kakan blir luftig och saftig. 

För grundreceptet behövs: ägg, socker, mjöl och bakpulver.

Diameter på formen
18 cm form
20 cm form
24 cm form
26 cm form
Ägg
2 ägg
3 ägg
4-5 ägg
5-6 ägg
Bakpulver
1 tsk
1 tsk
1 ½ tsk
1 ½ -2 tsk
Tid i ugn
20 min
25-30 min
30-35 min
35-40 min

Så här mäts ingredienserna för "tårtbotten - lika delar" upp


Ta fram 3 lika stora glas. Knäck äggen i ett glas. Mät sedan upp lika mycket socker i det andra glaset, och i det tredje mäter du upp lika mycket mjöl. Man kan ersätta ca 1/3-1/4 av vetemjölet med potatismjöl, eller med kakaopulver om man vill ha chokladbotten. I mjölglaset blandar du ner bakpulvret enligt tabellen. Jag brukar också ha i lika mycket vaniljsocker.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker länge, det skall bli riktigt vitt och pösigt. Blanda sen ner mjölblandningen försikigt. Häll i smord och bröad form och grädda på nedersta falsen enligt tidsangivelsen i tabellen.  Känn på botten med en provsticka när du tror att den är färdig, stickan skall vara torr när botten är färdig.
Kom ihåg att ingredienserna vispas bäst rumsvarma, så ta fram äggen ur kylskåpet i god tid innan du börjar baka. Och kom också ihåg att inte öppna ungsluckan under de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop.
Låt botten stå och svalna en stund (15 minuter) i sin form innan du stjälper upp den på sockrat bakplåtspapper. 

När kakan har kallnat helt kan du dela den. Enklast med en lång brödkniv eller en tårtdelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar