fredag 29 april 2011

Cheese cake är alltid rätt!

Jag älskar cheese cake och eftersom det är väldigt enkelt att göra är det konstigt att jag sällan gör det. Den viktigaste faktorn är kanske att den måste göras i god tid innan den skall ätas eftersom den måste frysas. Det är nog här det går snett för mig eftersom jag ofta kommer på att jag skall baka något ca en timme innan fikagästerna kommer ;-)


Mitt favoritrecept har jag hittat i "Vår kokbok" och modifierat det lite efter min smak.
3 ägg
2 dl Vispgrädde
100-125 g Philadelphiaost
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
digestive kex
smält smör

Smula sönder digestive kexen till småsmulor. Ta något kex i taget för att få uppfattning om hur många kex som behövs. Häll på lite smält smör i taget. Det skall inte bli en deg av allt ihop med lite grynigt. Tryck ut kexmassan i botten av en springform (form där botten kan tas ur).

Dela äggen med gulor och vitor var för sig. Obs det är jätte viktigt att ingen gula eller annat fett kommer i kontakt med vitorna. Vispa vitor till hårt skum. Vispa grädden. Rör sönder ost och blanda med gulorna, sockret, och vaniljen. Rör ner grädden och till sist äggviteskummet. Bland ihop försiktigt.

Häll smeten över digestive kexen och ställ formen övertäckt i frysen i minst 4 timmar. Ta ut cheese caken  ur frysen ca 15 min innan servering. Servera som den är eller med jordgubbar eller annan frukt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar