onsdag 9 november 2011

Princesstårta

Jag minns så väl den första gången jag fick princesstårta. Min kompis fyllde 8 år och hennes mamma skulle göra princesstårta till hennes kalas. Vi pratade om detta långt i förväg och hade sådana förväntningar. Bilden hennes mamma visat oss såg ut som en sagotårta tyckte jag, en grön marsipantårta med en rosa marsipanros mitt på. Så kom kalaset och tårtan bars in, min kompis blåste ut ljusen och mamman började skära upp bitar. Vilken besvikelse! Tårtan innehöll grädde, vaniljkräm och vanliga tårtbottnar, precis som en princesstårta skall göra, men jag, 7 år gammal, hade trott att hela tårtan var i marispan och jag blev sååå besviken minns jag. Ofta när jag får en bit princesstårta, så kan jag inte annat än att le åt händelsen. Frågan är ju om jag hade tyckt att en tårtbit grön marsipan hade varit så god? 

Min pappa gillar i alla fall klassisk princesstårta och nu när han fyllde år fick jag chansen att göra en riktig princesstårta för första gången. Dekorationerna blev kanske inte så klassiska utan lite mer höstinspirerat! 


Gjorde tårtbotten  (lika-delar receptet) i en lite mindre form än det var tänkt enl receptet vilket gjorde att den blev hög och fin och jag fick ut 4 bottnar istället för 3 som man vanligtvis får ut. Lade vaniljkräm (kokad marsankräm) på de två nedersta lagren och grädde på det tredje. Jag spacklade hela tårtan med grädde och byggde upp en lite kulle med grädde på toppen innan den täcktes med marsipan. Jag hade blandat marsipanen med lika mycket sugarpaste, tycker att marsipanen blir mer elastisk då och mer lättarbetad. 

3 kommentarer:

  1. Din pappa måste blivit nöjd. Jätte fin höst dekoration!
    Kan bara instämma i din besvikelse över smaken på prinsesstårta. Jag gillade ju inte ens det gröna!!
    Däremot älskade och gör än vispad grädde så det enda jag åt från den biten var grädden:)Kram Cessi

    SvaraRadera
  2. Vi får helt enkelt dela på en tårtbit. Jag tar marsipanen och du grädden! =)

    SvaraRadera
  3. Hej! Du har tidigare varit med och tävlat om en Decomax dekorationssprits. Nu är det väl ändå dags att vinna en? :) Jag har startat upp en tävling idag - där du har chansen att kamma hem en Decomax lagom innan allt pepparkaksbak ;) Var gärna med!

    SvaraRadera