söndag 1 maj 2011

En lagom tjock man i sina bästa år!

Jag tyckte aldrig om Karlsson på taket när jag var barn, tyckte att den där Karlsson var lite konstig och dum. Milton däremot älskar Karlsson på taket så nu när han fyllde 3 år var "tårt-temat" givet. 

Tårtan har formen av ett hus, vilket visade sig vara svårt eftersom grädden inte ville stanna kvar i taket utan började förflytta sig neråt väggarna när det närmade sig servering. 


Karlssonfiguren är gjord i sugarpaste och marsipan. Håret är chokladfrosting spritsad med en grästyll.

Tårtan är fylld med choklad- och hallon mousse och tårtbotten är gjord enligt receptet "lika delar".

7 kommentarer:

  1. Hej Annika!

    Hahaha, tänk att både du och jag går omkring och är dekorations- och baktokiga utan att veta om det.
    Så roligt! Och så fina saker du gör! Bra design.

    Jag kommer att titta in på denna blogg - ofta.

    Var köper du dina baksaker?

    :) // Ann (galenicupcakes.blogspot & föräldrarådet)

    SvaraRadera
  2. Hej och välkommen hem!
    Kul att du gillar min blogg. Lustig att vi gått omkring ovetandes om att vi delat bakintresset. Jag köper alla verktyg och material på nätet, olika svenska webbshopar, bla cakedesign, kakburken och gunilla wall.

    Jag skall länka till din blogg!
    //Annika

    SvaraRadera
  3. Jättefin tårta =) Gillar detaljen med fatet och bullarna :)

    SvaraRadera
  4. Tack! Kom på bullfatet när jag såg att det stora svart taket såg så trist ut. Barnen på kalaset gillade också bullarna och delade upp dessa mellan sig till sina tårtbitar =)

    //Annika

    SvaraRadera
  5. Hj! Hur mycket tar du för en sådan tårta? Min son fyller år i mars och önskar sig en Karlsson tårta.
    Med vänlig hälsning, Fayeza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fayeza,
      Jag bakar tyvärr inte på beställning. Än så länge är tårtbakning bara en hobby jag ägnar mig åt när jag har tid och inspiration. Kul att du gillade Karlsson-tårtan.

      mvh Annika

      Radera
  6. Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde göra ett undantag (om du bor i Någonstans mellan Stockholm-Uppsala). Du får gärna tänka över saken och kontakta mig på 070-4923978. Med vänlig hälsning, Fayeza

    SvaraRadera