tisdag 17 juli 2012

Marmelad på Rabarber & Ingefära

Jag har en fantastisk rabarberplanta växandes i min trädgård. Resten av familjen är sådär måttligt förtjusta i rabarberpaj så jag kände att det var dags att prova något nytt. Marmelad gjord på rabarber och ingefära fick det bli.

En bra gå-bort-present!

4 stora rabarberstjälkar
1 tumstor bit färsk ingefära
1/2 vaniljstång
Saften av 1 citron
1/2 dl vatten
1 kg syltsocker

Skär skalad rabarber i små bitar och skiva ingefäran tunt. Dela och skrapa ur vaniljstången. Blanda allt detta tillsammans med citronsaft och vatten i en tjockbottnad kastrull. Låt koka tills rabarbern börjar bli mjuk. Tillsätt sockret, rör om och koka utan lock i några minuter. Lyft ur vaniljstången och låt marmeladen svalna lite. Häll över marmeladen på burk.

Receptet hittade jag i Leilas "a pice of cake". Jag hade ingen vaniljstång utan använde 2 tsk vaniljpulver i stället. Den exakta mängden rabarber var lite diffus tyckte jag - 4 stora rabarberstjälkar - allt är ju relativt :) När sockret skulle hällas i smakade jag och efter att hälften hällts i var jag nöjd, så mitt tips är att smaka sig fram. Sötheten är ju lite en smak sak också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar