måndag 9 april 2012

Hastbullar - bra mellanmålsfika

När jag var liten bakade min mamma dessa bullar ganska ofta. Enkla att göra och eftersom de inte behöver jäsa så går det fort. Hon bakade dem ofta på morgonen innan vi skulle ut med båten, på picknick eller någon annanstans när det var gått med lite fika. Själv har jag inte kommit mig för att baka några själv förrän nu när vi skulle upp till fjällen. Frös in de bullar som inte gick åt och de kommer att vara perfekta som lite lyxigare mellanmål till barnen. 


Receptet räcker till ca 20 bullar men när du ändå bakar, gör dubbel sats och frys in!

Det här behöver du:
5 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 dl socker
1/2 tsk kardemummakärnor
100 g smör
1 ägg
2 dl mjölk

pensling och garnering:
1 ägg
pärlsocker
ev hackad mandel

Blanda ihop mjöl, bakpulver, socker och nystött kardemumma (man kan ta färdigmalen kardemumma, men att själv krossa kardemumma i en mortel blir så mycket godare och dessutom så luktar det underbart i köket efteråt) Finfördela smöret i mjölblandningen. 

Tillsätt ägget och mjölken och blanda raskt ihop till en deg. Den skall vara rätt så kletig då är det rätt. 

Klicka ut degen i bullformar. Man kan klicka ut degen direkt på ett bakplåtspapper men då flyter bullarna ut lite mer. Pensla men ägg och strö på pärlsocker och ev mandel. Det går också att hoppa över dekoren helt.

Grädda mitt i ugnen på 225° i ca 10 min tills bullarna fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar