söndag 16 mars 2014

Karamelliserade popcorn

När jag bodde i Tyskland var söta popcorn standard. När jag berättade att vi i sverige år saltade sådana, skrattade min vänner och tyckte det var mycket konstigt. Det är nog en vanesak vilket man tycker bäst om. Jag gillar både ock men här i Sverige är det inte helt lätt att hitta den söta varianten i affären. Såg ett recept på hur man kan göra egna karamelliserade popcorn. Skrev naturligtvis inte ner det så jag fick improvisera fram ett eget. Blev bra om ni frågar mig! 


Mängden av ingredienserna höftade jag lite men ungefär det här behövs:
1,5 dl Socker (så at det täcker botten på stekpannan)
1-2 msk smör
1,5 l poppade popcorn 

Smält försiktigt sockret i en stekpanna så att det inte bränns. Klicka i smöret och blanda om. Häll i popcornen och rör runt så att de täcks i sockersmetet. Bred ut  popcornen på ett bakplåtspapper. Sära försiktigt, annars blir det stora popcorn klumpar. Låt svalan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar