lördag 16 juli 2011

Semifreddo på hallon och apelsin.

Nu har jag äntligen provat att göra egen semifreddo som jag annars bara fått på restaurang. Hade ett recept som jag ryckt ur någon mat tidning (Buffé tror jag) för länge sedan. I går hittade jag det och tänkte att det är nu eller aldrig.

Botten består av:
3 dl mixade hasselnötter
3 dl florsocker
3 äggvitor
1 msk olja till formen

Blanda 2,5 dl hasselnötter med florsocker. Dela ägget och vispa äggvitorna (spar gulorna till fyllningen) till hårt skum och vänd försiktigt ner nötblandningen. Klipp ut en rundel i bakplåtspapper lika stor som botten i springformen (jag anv 26 cm form men tror att det blir bättre med en något mindre). Lägg pappret i formen och pensla med olja. Bred ut nötmarängmassan i formen och häll över resten av nötterna på toppen. Grädda mitt i ugnen på 225° tills kakan hårdnat, ca 12-15 min. Ta ur kakan ur formen och dela, om möjligt, kakan i två (min blev för tunn för att dela så jag struntade i det, blev bra ändå;-) Låt svalna.

Fyllningen:
3 gelatinblad
2 dl grädde
3 äggulor
2 dl socker
2 dl frysta men tinade hallon
1 tsk rivet apelsinskal
1 dl pressad apelsin

Blötlägg gelatinbladen och vispa grädden hårt. Vispa äggulor och socker pösigt i en annan skål. Smält gelatinet enligt anvisningarna på paketet och vispa därefter ner det i äggblandningen. Blanda ner hallon, apelsinsaft och skal. Vänd därefter ner grädden försiktigt. 
Lägg tillbaka nötbottnen i formen och bred ut fyllningen. Om man fick till två delar av botten så lägger man på toppenbiten högst upp. Ställ in kakan i frysen i minst 2 timmar. Låt kakan tina 10 min innan servering så blir den så där lagom hård. Dekorera med färska hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar