onsdag 23 maj 2012

Födelsedagstårta till mig själv

Har inte bakat på ett tag men så fyllde jag ju år i förra veckan och då måste man ju bjuda på lite smarrigt födelsedagsfika. Det blev en Red Velvet Cake med färskost frosting. Red Velvet cake har blivit lite av en favorit för mig just nu och färskostfrosting blir inte så sötsliskig som "vanlig frosting" tack vare philadelfiaosten.  


Delade kakan på tre bottnar och bredde färskost frosting mellan. Lade också till lite rårörda hallon ovanpå frostingen. Blev väldigt gott och kompletterade den söta smaken på ett bra sätt. 

Rosorna är gjorda i röd marsipan. Bladen är färsk mynta. Såg så tråkigt ut utan blad och eftersom jag inte hade grön marsipan att tillgå så kom myntaplantan väl till pass.

2 kommentarer:

  1. Wow, jag blir så inspirerad av din blogg! Den här tårtan ska jag testa att baka till min födelsedag. Verkar supergod, lagom sötsliskig och inte minst strålande vacker. Räcker en sats färskost frosting till mellanlagren och runt tårtan? Hur många lager av rårörda hallon gjorde du, hur stor sats? Köper du färdig och färgad marsipan? Gillade även de färska myntabladen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du blir inspirerad!
      Om jag minns rätt gjorde jag dubbelsats av färskost frostingen. Rårörda hallon bredde jag på båda lagren men hade bara frosting på det ena. Mängden hallon höftade jag, men det är ju lätt att göra lite till om man gör för lite. Vill man göra det lite enklare kan man ju dela kakan på två istället och lägga både hallon och färskostfrosting mellan.

      Oftast färgar jag marsipan och sugerpaste själv med olika pasta/gele färger. Denna gång använde jag dock färdigfärgad eftersom jag kom över marsipan i olika färger till ett bra pris =)
      //Annika

      Radera